Förberedelse av avfallshanteringens prislista 2026
Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (nedan HRM) sköter de kommunala avfallshanteringsuppgifterna i Helsingfors, Esbo, Grankulla och Vanda samt i Kyrkslätt utifrån avtal. Bestämmelser om kommunens avfallshanteringsuppgifter finns i avfallslagen (646/2011) och i statsrådets förordning om avfall (978/2021).
Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (nedan HRM) sköter de kommunala avfallshanteringsuppgifterna i Helsingfors, Esbo, Grankulla och Vanda samt i Kyrkslätt utifrån avtal. Bestämmelser om kommunens avfallshanteringsuppgifter finns i avfallslagen (646/2011) och i statsrådets förordning om avfall (978/2021).
HRM bereder avfallstaxan för år 2026. Avfallstaxan, det vill säga avfallshanteringens prislista, innehåller de avfallsavgifter som används inom HRM:s verksamhetsområde samt deras motiveringar. Avfallsavgifterna som ingår i taxan är offentligrättsliga avgifter som grundar sig på lagen. HRM:s styrelse är avfallshanteringsmyndighet och fattar beslut om godkännandet av avfallstaxan. Enligt måltidtabellen fattas beslutet om avfallstaxan i HRM:s styrelse i oktober 2025.
Avgifterna för tömning av avfallskärl i fastigheter föreslås höjas för olika avfallskomponenter så att avgiften för tömning av bioavfall höjs med 2 procent och motsvarande avgifter för tömning av förpackningsavfall med 2,4 procent och avgiften för tömning av blandavfall med 5,4 procent. Hyrorna för avfallskärl skulle höjas med 5,4 procent. Prishöjningarna motsvarar den uppskattade ökningen av kostnadsnivån, särskilt vad gäller avfallstransport och avfallshantering.
I prislistan införs år 2026 en avgift som gäller situationer där fastighetens avfallskärl inte kan tömmas. Orsaken till att avfallskärlet inte kan tömmas kan vara att avfall som inte hör till kärlet har placerats i det, att kärlet är tomt eller att kärlet inte finns i avfallsutrymmet eller på platsen där det vanligen är placerat. I dessa situationer debiteras kunden en s.k. avgift för onödig avhämtning, vars belopp motsvarar transportavgiften för det minsta avfallskärlet (kärl som flyttas för hand) eller en tömningsavgift (pressar, tömning med lyftkran, frontlastning).
Vi hoppas att prissättningen för sin del ska uppmuntra kunderna att sortera avfallet på det sätt som avfallslagen förutsätter. På så sätt är avfall som sorteras för återvinning billigare för fastigheter än blandavfall. Genom att återvinna avfall, minska mängden avfall som uppstår och optimera tömningsintervallen för avfallskärlen kan kunden själv påverka avfallsavgifterna för sin fastighet.
Mottagningen av avgiftsfritt avfall på Sortti-stationerna förblir oförändrad. Av hushållens avgiftsbelagda avfall höjs priset på tryckimpregnerat trä med 5,62 procent och priset på trädgårds- och risavfall med 3,92 procent. Priserna på övriga avgiftsbelagda avfallskomponenter höjs med 2,11 procent, exklusive plast, ytbehandlat trä, lastpallar av trä och rent trä samt asbest, vars priser förblir oförändrade. Släpvagnens hyra höjs inte.
Med stöd av organiseringsansvaret i andra hand (TSV) tillämpas en separat TSV-prislista för företagskunder i fråga om avfallshanteringstjänster som produceras på Sortti-stationer samt vid mottagning av farligt avfall. Ändringar i prislistan för farligt avfall, såsom begränsning av antalet lustgasflaskor som tas emot per gång, har ingen direkt inverkan på priserna för dessa komponenter. Den mest betydande ökningen i TSV-priserna på Sortti-stationerna sker i stenmaterial, obrännbart avfall och tryckimpregnerat trä, som tas emot från företag.
Några prishöjningar och preciseringar har gjorts i TSV-priserna och prisspannet för Ämmässuo ekoindustricentrum. Vägningsavgiften förblir densamma som år 2025. Priset på bygg- och rivningsavfall, avfall som ska slutbehandlas och animaliskt avfall har höjts. Den övre gränsen för prisspannet för asfaltsavfall, avfall som ska slutdeponeras, bygg- och rivningsavfall som ska behandlas samt blandavfall och animaliskt avfall har höjts. Mottagningspriset för jord- och stenmaterial med mindre än 10 procent avfall har sänkts.
Till avfallsavgifterna tillkommer mervärdesskatt enligt den vid var tid gällande allmänna mervärdesskattesatsen.
Avfallsavgifterna enligt avfallstaxan täcker kostnaderna för HRM:s lagstadgade kommunala avfallshantering. Fastigheternas avfallsavgifter täcker också hushållens avgiftsfria tjänster, såsom insamlingen av farligt avfall, HRM:s cirkulerande insamlingsbilar, avfallsrådgivningen och en del av Sortti-stationernas verksamhet. Avfallsavgifterna enligt Sortti-stationernas TSV-prislista täcker TSV-kundernas kostnader för lagstadgad avfallshantering.
HRM reserverar bostadsfastighetsinnehavare och andra parter som kan påverkas av lösningen av ärendet möjligheten att yttra sig i ärendet. Vi ber att skriftliga utlåtanden lämnas in senast 15.8.2025 per e-post till registratorskontoret för Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster på adressen kirjaamo(at)hsy.fi eller per post till Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster HRM, Registratorskontor, PB 100, 00066 HRM.
Vid behov ges mer information 16.-18.6.2025 och 12.-15.8.2025 av branschdirektör Petri Kouvo, tfn 040 868 1048, 19.-24.6.2025 och 7.-11.8.2025 av ekonomi- och förvaltningschef Juha Uuksulainen, tfn 040 504 6353 samt 25.6.-11.7.2025 och 28.7.-6.8.2025 av utvecklingsexpert Jarkko Haavisto, tfn 050 300 1566. E-postadresserna är i formatet fornamn.efternamn(at)hsy.fi.
Helsingfors den 16 juni 2025
Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster HRM